منشور نور

بنیاد پژوهشهای دینی دکتر صادق تقوی

بنیاد پژوهشهای دینی دکتر صادق تقوی

مقدمه --- درمقاله های قبل منشور نور یعنی مقالات 18 (ترتیب نزول سوره های قران بخش اول ) و 24 (چهارده قاعده جهت معنا و   تفسیر صحیح  قران) و 22 ( لزوم رعایت قواعد و اصول خاص در مطالعه قران) که هم اکنون در ارشیو منشورنور در بلاگفا دردسترس است گفتیم برای بدست اوردن تفسیر صحیح بسیاری از ایات قران دانستن صحیح ترتیب نزول سوره های قران اهمیت فراوانی دارد که بادانستن انها هم میتوانیم بسیاری از اختلافات و انحرافات مسلمانان را دانسته و برطرف کنیم و هم تاریخ 23 سال نبوت پیغمبر اسلام(ص) رااز خود متن قران بدست اوریم وبرهمین اساس به بررسی جداول معروف یازدهگانه مفسرین و قران پژوهان اسلامی پرداخته صحیح ترین انان را که مربوط به شادروان دکتر صادق تقوی است را به تفصیل مورد بحث قراردادیم و اینک همانطور که وعده داده بودیم بزودی  مجموعه مقالات # درامدی برادیان الهی  تاریخ نبوت و مبارزات دینی پیامبران الهی از نوح تا محمد(ص) را براساس متن قران # ارایه خواهیم نمود. و حال با گذشت ده سال از ان وعده و قعالیت منشور نور( که متاسفانه با قطع خدمات سایت بلاگفا قادر به ارایه مقاله ای نشدیم) به میمنت اغاز فعالیتمان و مقارنه با ماه مبارک رمضان این وعده را با توجه به اینکه نبوت محمد(ص) پیامبر اسلام از اغاز وحی که طبق نص قران درشب ( یکی از پنج شب پایانی ماه رمضان ) بران حضرت بوده برای علاقمندان خواهیم اورد. به دلیل مفصل بودن این مقاله ان را در چندین بخش ارایه میکنیم و انشالله بعدها بصورت تاریخ تحلیلی اسلام از بعثت تا پایان خلافت علی (ع) دراختیار علاقمندان خواهیم نهاددر این سلسله مقالات از سه کتاب ارزشمند شادروان دکتر صادق تقوی یعنی (ترچمه و تفسیر قران مجید براساس ترتیب نزول ایات) و ( تاریخ دقیق اسلام و مذاهبش باتوجه به ایات قران مجید) و  کتابی که ایشان در رد بر نوشته کتاب بیست و سه سال علی دشتی و ایات شیطانی سلمان رشدی که هردو درباره پیغمبری محمد(ص) و بصورت موذیانه تخریب نبوت ان حضرت از سوی بدخواهان منتشر شده بود و ایشان مبادرت به پاسخ به ان منتشر کرده بودند استفاده ها کرده ایم.  در اینجا لازم است پیش از ورود به تاریخ پیامبری محمد(ص) به اختصار نظریه و نقد دو شخصیت محقق ایرانی رادرباره کتاب علی دشتی و سلمان رشدی بیاوریم تادر زمان مناسب بطور مشروح به نقد انها بپردازیم.

حمید الگار استاد ایرانی دانشگاه برکلی در مقاله ای که در ژورنال خاورمیانه درسال 1987 میلادی جاپ شد کتاب علی دشتی را چنین توصیف میکند: ""   انچه برای دشتی حیاتی است این بود که دراین کتاب پیامبر را به عنوان یکی از چندین مردان بزرگ در تاریخ تقلیل دهد. درمیان شخصیت های قرن بیستم او پیامبر را قابل مقایسه با لنین میداند با این تفاوت که به گفته  اولنین ترشرو تر بود و مینویسد تبلیغ اسلام پاسخی به شرایط اجتماعی مکه هست و در بیان دشتی داستان زندگی پیامبر و اصحابش را به رابطه خشونت و طمع یا نارامی و سردرگمی تقلیل داده است. روایتی که دشتی بیان میکند تا حد زیادی یاداور روایت شرق شناسان چند نسل پیش و مربوط به زمانی است که هنوز درجه  ای از اگاهی و تمدن شایع نشده بود بااین حال علاوه براتهام معروف تغییر رویه پیامبر پس از هجرت به مدینه  دشتی عنصر مشخصی رانیز می افزاید : توهین نژادی بی شرمانه نسبت به اعراب که دراین کتاب دایما بصورت موجوداتی وحشی و کودن تصویر شده اند چه پیش از اسلام و چه پس ازان و گواه این مساله  که نشان میدهد دشتی بهتر بود استعدادهای خود را در زمینه دیگری به کار می گرفت  در برخورد او با متافیزیک قران است با طعنه هایی فراوان و بیتشی اندک به این حضیض  میرسیم که بقول او سوره فاتحه نمیتواند کلام الله باشدزیرا سه ایه اول ان خدا را بعنوان سوم شخص مخاطب قرار میدهند و اینکه اگر خدا گوینده  بود قطعا اول شخص رابکار میبرد. جای سوال دارد که چرا اف ار سی بگلی ( مترجم معروف) این کتاب رابرای ترجمه انتخاب کرده است.اگر اثری جدی و اصیل در شناخت زندگی پیامبر میبود همه کسانی که قدرت خواندن اثر اصلی را نداشتند مدیون مترجم میشدند ولی در این مورد اینگونه نیست بازهم تاکید میکنم که اگر کتاب باز تاب دهنده وضعیت روشنفکران ایرانی میبود باوجود فقدان ارزش علمی بازهم می توانست مفید و شایان توجه باشد. "" درباره کتاب سلمان رشدی که ادعا میگردد رمانی ادبی است باید گفت این کتاب 547 صفحه ای برخلاف انچه گفته شده کتاب ادبی بادرون مایه علمی  و نظری نیست بلکه داستانی است بلند در 9 فصل که شخصیتهای ان را حضرت محمد (ص) و همسران ایشان و تنی چند از صحابه شناخته شده ان حضرت و رسول وحی جبرییل تشکیل می دهد و دران تصویر سخیفی از پیغمبر و برخی شخصیت های اسلامی ارایه نموده است شادروان دکتر صادق تقوی در این باره مینویسد: کتاب ایات شیطانی کتابی بوده پر هیاهو که شخصی بنام سلمان رشدی که ان را در انگلستان  بصورت گسترده منتشر نمود و در دیگر ممالک دنیا ظاهرا بنام یک اثر ادبی سرگرم کننده غیردینی منتشر نموده اند چون دراین کتاب به ظاهر ادبی بطرز موذیانه  ای در قالب یک داستان خیالی غیر واقعی بااشاره به پیغمبر اسلام و همسران ان حضرت و یاران او و قران مجید  ناجوانمردانه و با کنایه هایی اهانت بار خشم مسلمانان نکته سنج را برافروخته بود بطوری که رهبر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی فتوای قتل اورا به عنوان مرتد اسلامی صادر نمودند....... واز انجا که موضوع کتاب رشدی موضوعی است که در برخی تفاسیر قرانی روی استناد به روایتی جعلی که اول بار شخصیتی مشکوک چون واقدی که از مزدوران مخفی در لباس تاریخنگار اسلامی بوده و دیگر مفسرا ن و محدثان بظاهر مسلمان از اوایل قرن چهارم هجری به بعد میان مسلمانان منتشر کرده اند و مخالفین مغرض نبوت پیغمبراسلام به  ا تکای ان ها سخنانی علیه ایشان گفته و نوشته اند و از انجایی که عنوان ایات شیطانی مورد استفاده سلمان رشدی یکی از ده ها موضوعاتی است که بصورت استدلال غلط عوام فریبانه از طرف مبلغان مسیحی و یهودی برای تزلزل در مسلمانان ساده اندیش عنوان میشود و بصورت هم زمان بانشران – سال 1367 – همان موضوعات در کتابی بنام 23 سال به زبان فارسی درتهران منتشر شد (که بواسطه ممنوعیت رسمی ان انتشارش بصورت بازار سیاه منتشر شد) من لازم دیدم کتاب حاضر را به رشبه تحریر دراورم تا ضمن تشریح موضوع ایات شیطانی – غرانیق –به تمامی  مطالب کتاب علی دشتی پاسخ های روشن و مستدل قاطع داده باشم و این در حالی است که دیدم در سه کتابی که قبل از من بر رد کتاب دشتی منتشر شده یا ردیه انان دارای ضعف استدلالی است که در واقع بنوعی تایید انهاست یافقط قسمتهای کوچکی از مطالب ان کتاب را در مطالب حاشیه ایی مفصلی  بطور بسیار ضعیف رد کرده اند." ( پایان سخنان دکتر صادق تقوی)  از انجایی که ما در این بررسی فقط تاریخ نبوت پیامبر اسلام را طی بیست و سه سال خواهیم اورد لذا اغاز نوشته مان با شب نزول قران بر محمد(ص)خواهد بود که دراین زمان پیغمبر اسلام  حدودا چهل ساله است  باید دانست ایات و سوره های قران تدریجا از شب و روز بعد بعثت در مدت بیست و سه سال بوسیله وحی خالق عالم نازل شده است و هر گاه ترتیب نزول قران را روی ضوابطی که در ان است درنظر بگیریم و در مطالب متنوع موجود در سوره های قران و نظمی که در قافیه های ایات ان است توجه کنیم میتوانیم تاریخ حقیقی اسلام وحتی تاریخ بعد پیامبراسلام را که از طریق راست و دروغهایی که مغرضان از طریق نقل روایات خلاف واقع نوشته ومنتشر کرده اند بدست اوریم . " سن پیغمبراسلام دراغاز وحی " دراینکه حضرت محمد حتما چهل ساله بود پیامبر شده است اطمینان کاملی نیست زیرا مردم ان زمان توجهی به حفظ تاریخ تولد کودکانشان  یا نگهداری دقیق سالیان عمر خویش نداشتند غیر از اینکه مشهور است محمد(ص) دراین زمان چهل ساله بود. ""نزول اولین وحی در ماه رمضان بود""  طبق ایه 185 از سوره بقره نزول قران توسط عامل وحی بر پیغمبر اسلام همان بعثت ایشان است  و درماه رمضان بوده بدیهی است مبعث         هر پیغمبری زمانی است که اول بار به او از جانب الله وحی میشود و دران به او گفته میشود مامور رساندن پیغام الله به مردمان است."" درچگونگی نزول وحی و ماهیت ان"" خوانندگان محترم همانطور که در مقالات  فبل گفته شد برطبق راهنمایی های مکرر در قران مجید خالق عالم در عین انکه همه جا هست مراکز قدرت بزرک و بزرگتری دارد که در ادبیات الهی کتب ادیان وحیانی و خصوصا قران با واژه عرش یادشده است  و انها مراکز قدرت الله در کایینات محسوب میشود که مراکز تمام کهکشانها و خورشید هر منظومه است  چنانکه ستاره خورشید در منظومه ما چنین است  -- نگاه کنید مقالات 35 و 47 و 48 و49 در ارشیو مان در بلاگفا – و به گفته ایه 21 سوره حجر انها محل افکندن مواد مورد نیاز ساخت و ساز اجرام سماوی و همچنین کنترل و اداره انان است ( طبق ایات دیگر)  وبراساس مطالب سوره نجم عامل وحی که درقران بانام شدید القوا یاد شده و در زبان سامی ( عبری و عربی) به جبرییل یاد میشود و در قران روح القدس ذکر گردیده از ان مرکز یعنی خورشید منظومه شمسی به انسانهایی که به پیامبری تعیین شده اند و باید مورد وحی قرار گیرند فرو می افتد تا مطالب وحیانی به ایشان القا گردد و این مطلب را دانشمندان فیزیک بخوبی میفهمند وجالب اینجاست که در هزار و چهارصد و اندی سال قبل این انرژی الکترومغناطیس با واژه قوا و شدید القوا یعنی ان انرژی بسیار قدرتمند و شدید یاد شده و در متن قران حتی اعلام شده انان مجموعه ای هستند که باهم عمل میکنند و ازخود اختیاری ندارند و مامورینی میباشند از جانب الله برای انتقال مفاهیمی که جنبه تربیتی و هدایت دینی دارند و ازاین روی در ایات دیگر به روح الامین یاد شده یعنی انرژی که کامل اطلاعات را میرساند ( روح و ریح از یک ریشه می باشند که منظور نوعی انرژی است برای اطلاع بیشتر به مقالات منشور نور در بلاگفا رجوع شود مقاله 39 قوه وقدرت الله و چگونگی ان) براساس ایات اول سوره دخان (2تا6) و سوره قدر و نجم حضرت محمد درشبی از شبهای ماه رمضان در خانه اش زمانی که میخواسته به بستر خواب برود ناگهان میبیند ستاره ای درخشان از ناحیه ای بسیار بالا  از اسمان به سرعت پایین می افتد و در فاصله کمتر از دو کمان تیراندازی ( حدود 4 متری ان حضرت) قرار گرفته و محمد (ص) از ان فشاری شدید در خود احساس میکند و صدایی مانند سخنان یک انسان به او میگوید بخوان بنام پروردگارت که انسان را از خونی افرید پروردگارت را از ان روی بخوان که به بشرها کرامتش  بیشتر است  زیرا بوسیله قلم  تعلیماتی داده و علاوه بر ان (منظور علوم و دانش بشری است) چیزهای دیگری نیز به انسان اموخته که نمی دانست ( این دانستنی ها اطلاعات دینی  و فلسفی است که دستیابی به ان ها برای بشرها فقط از طریق وحی یرپیامبران ممکن است) محمد (ص) که تصور میکند انچه را میبیند و میشنود توسط چشم و گوش بدنی اوست بعدها در ارتباطات وحی می فهمد دیگران و حاضران نه انچه را او   میبیند می بینند ونه هرچه که میشنود می شنونند و این تجربه استثنایی مخصوص اوست و ارتباطی فقط میان او و ان ستاره بس نورانی است و دیگران اطراف او به هنگام برقراری ان قادر به درک و فهم نیستند به مانند اینکه امروزه گوشی های خاص از موبایل صدا را فقط بگوش فردی که از ان استفاده میکند میرساند و اطرافیان وی از موضوع ارتباط ان شخص با فرستنده بی اطلاع است و چیزی نمی شنود باری محمد(ص) پس از شنیدن ان کلمات در ذهن می اورد من که سواد ندارم چگونه و به چه عبارت بصورت تشکر ویا افتخارنام پروردگارم را بخوانم که از ان ستاره چنین شنید: فقط بنام الله که هم  دارای رحمت عام بر تمام جهانیان است و هم رحمتی خاص بر مقربان و مطیعانش (بسم الله الرحمان و الرحیم) ان مدح و ثنا ی  مخصوص الله  یاید توسط انسانها (فقط) برای الله بکار رود و نه برای غیراو( مقدسین مرده و زنده ای که مشرکان مکه چنان میکردند) زیرا فقط الله صاجب اختیار دینی و پرورش دهنده مردمان است (الحمدلله رب العالمین) و ان رحمان (بخشنده طبیعت به انسانها)  ان رحیم است -- بخششهای خاص نیز بر مطیعانش دارد-- (الرحمان الرحیم)  در راهنماییهای دینی اطاعت بنده وار فقط از تو میکنیم و فقط از تو کمک میگیریم -- شامل کمکهای هدایتی در دین و حتی هر کمک دیگر در زندگی بصورت استفاده از قوانین او—( ایاک نعبد و ایا ک نستعین) ما را به ان یگانه راه مستقیم هدایت کن ( اهدنا الصراط المستقیم)  به ان راهی که به رهروان ان نعمت بخشیده ای ( راه پیامبران و طرفداران حقیقی ایشان) و نه کسانی که راه شان مورد غضب توست ( دروغگویان مذهبی و پیشوایان سوء دینی) و نه ان گمراهان ( بیخبران از حقایق دینی که فریب خوردگان از فریب کاران دینی اند) صراط ا لذین انعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم و لاالضالین --   با تمام شدن مطالب بالا که عبارت بود از پنج ایه اول سوره علق و تمام سوره الحمد محمد(ص)  میبیند  که ان ستاره با سرعت ازاو دور شده به اسمان بالا رفته ناپدید میشود و خودش نیز از ان فشار که احساس کرد فارغ شد و با خستگی و کوفتگی بدنی و افکاری مضطرب  درحالی که متعجب از ان بود و نمی دانست این چه بود ه و نتیجه ان چیست به بسترش میرود تا بخوابد اما خیالات مختلف نمی گذارد بخواب رود و طبق ایات 4 و 5 از سوره قدر لازم میشود عوامل غیبی از جانب الله محمد را بخواب عمیقی فرو برند و چون او باید با مبارزات گسترده و عمیق برای اصلاحات دینی محیط و مردم مکه و جزیره العرب عمل کند خالق عالم نقشه وهدفی را برای او طرح فرموده عواملی غیبی را برای تحقق ان  بکار انداخت و از جمله ان اینکه این عوامل کاری کنند تا بدن محمد در تجدید ارتباط با  شدیدالقوا و روح الامین  عوامل وحی دچار سختی و مشکلات نشود ( تتنزل الملایکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر) یعنی در ان شب که شب نقشه کشی و بسیار پر ارزش بود ان فرشتگان مخصوص باان روح عامل وحی بر پیامبران بدستورالله از هر کاری که داشتند به سوی زمین امده و ان شب تا سپیده صبح ارامشی برای محمد بود.. روز بعثت پیامبر اسلام در چه روز از ماه رمضان بوده است ؟ نزدیک به سی روایت در باره ان وجود دارد که فقط روایتی که شب 25 ماه رمضان را شب قدر گفته صحیح است.

موضوع غار حرا و اعتکاف محمد (ص) دروغ است!

اینکه نویسندگان بظاهر مسلمان غار حرا را که در کوهی نزدیک  مکه است  به عنوان محل مبعث رسول الله اورده اند روی نظر سوء است  که روایت ان اول بار در قرن دوم هجری توسط راویان کذب برای اینکه چنین وانمود کنند محمد یک پیغمبر خودساخته است که باهدف ایجاد تغییرات درباورهای رایج مردم و مبارزه با افکار جاهلی مکه  برای تکمیل نقشه اصلاحات اجتماعی خویش دراین غار معتکف شده و بیاید به عنوان یک مصلح دینی و پیامبری الهی دعوت خود رااغاز کند شادروان دکتر صادق تقوی دراین باره مینویسد: موضوع شروع وحی برپیغمبراسلام در کوه حرا و رفتن ان حضرت به کوه نور برای تفکر و کناره گیری از مردم و بودن مبعث پیغمبر اسلام در روز 27 رجب همه برخلاف متن قران و برخلاف عقل سلیم و یک فکر ناالوده است که همگی ساخته دشمنان نبوت محمد است که ازطریق روایات دروغ خواسته اند پیغمبر اسلام را به عنوان یک متفکر و نه پیامبر الهی و نابغه و فیلسوف معرفی کنند و بااینکه در قران مجید مبعث پیغمبر را شب  و در ماه رمضان اعلام نموده و حتی اشاره شده که این شب ارزشمند که بنام لیله القدر ذکر شده شبی است که نقشه و اندازه گیری یک نهضت بزرگ دینی در دنیا بوده و زمان توسعه و رشد و گستردگی این نهضت بزرگ هزارماه است که ازروز فتح مکه و پیروزی مسلمانان برمنکران نبوت محمد تا پیروزی های بزرگ و وسیع ولیدبن عبدالملک مروان میباشد و   هم چنین از دقت در روایات معلوم میباشد که عید فطر برای بزرگداشت همین شب که 25 ماه رمضان  باشد بوده است و به مسلمانان دستور داده شده در پنج شب اخر ماه رمضان توجه بیشتر به قران و تبلیغات اسلامی داشته باشند و روزه دراین ماه مقرر گردیده همه وهمه اثبات ان است باز   ازطریق عمال خود با نشر چنین روایات دروغی کاری کنند تااین حقایق متروک بماند و مطالب موهوم جای انرا بگیردو بادقت در ایه 87 سوره حجر میفهمیم سوره الحمد که شب بعثت محمد(ص) به ایشان نازل شده قران کوچکی است از قران بزرگ که در ان اصول اساسی اسلام گوشزد شده است و متاسفانه  نه مفسرین و نه مورخین نخواسته اند که بر روی الف و لام القران در ایه مربوطه دقت کنند که ان الف و لام عهدیه است و نه جنس درنتیجه انرا قران بزرگ دانسته اند ونه سوره الحمد               و در عمل چون میبینند تعارضی با این حقیقت  است که در شب قدر چگونه تمام ایات قران        بر پیغمبر اسلام نازل شده است زیرا مثلا ایات مربوط به جنگ بدر یا جنگ احزاب که در 15 _ 17 سال اینده اتفاق افتاده و در سوره هایی است که بعد از هجرت  و در مدینه نازل شده قابل جمع با این اشتباه  نیست دست به یک تفسیر جاهلانه و      غیر واقع و خیالی زده مینویسند تمام قران در شب قدر به اسمان هفتم نازل شده واز بیت المعمور طی بیست و سه سال تدریجی بر قلب محمد نازل گردیده!! این گویندگان نه میدانند اسمان هفتم چیست و نه   بیت المعمور کجاست  باری براساس انچه گفته شد پیغمبر اسلام در جمع اوری و مدون کردن  ایات       فران در یک مجلد دستور داد تا ان سوره را در اول و مفتاح قران بزرگ قراردهند و نام فاتحه الکتاب بر همین اساس روی ان گذاشته شد و پیغمبر اسلام نیز برای تاکید موکد جمله # لا صلاه الا به فاتحه الکتاب # را فرمود تا همگان جایگاه قران کوچک را نسبت  به قران بزرگ و نیز نماز مقرره اسلام که فشرده ای از پیغام الله در متن تربیتهای اسلامی یعنی قران  است  را  که مطالب سوره الحمد باشد به مسلمانان بشناساند.

جای تعجب و تاسف است که با  چنین دقایق و ظرایفی که براساس  شواهد و ادله متقن وجود دارد قرا ن پژوهان و مفسران اسلامی بازی خورده دشمنان قران و اسلام شده هرانچه انان در مخالفت با حقایق اسلامی و قرانی  منتشر کرده اند را تبلیغ و تایید نموده اند چنانکه داستان کوه نور و غار حرا را تحویل مسلمانان داده اند با اینکه میدانیم جبل النور و غار حرا در یک فرسخی  کعبه و بسیار دورتر از خانه محمد(ص) ومسیر رفت و امد او بوده و دلیلی ندارد که محمد بی جهت به چنین کوهی برود مگر اینکه به خواست دشمنان اسلام بگوییم محمد ماه رجب را ( قولی میگوید ماه رمضان را) با نقشه ی قبلی در میان غار همچون مرتاضین و اقطاب دراویش گذرانده تا در 27 روز نقشه پیغمبری خود را تکمیل کند و بیاید به هوس اصلاح جامعه خود از راه دین ادعای پیغمبری نماید اما خوشبختانه چنانکه دیدیم توجه به ترتیب نزول قران بعنوان یک راهنما و راستی ازمایی روایات با متن قران مجید ما را به حقایق رهنمون مینماید و تمام امارات و قراین  ثابته در قران  خلاف ان است. و موضوع چله نشینی و اعتکاف در غار و نزول یکباره قران بر اسمان هفتم و داستان بیت المعمور و از انجا به قلب پیغمبر اسلام همه و همه ساخته و پرداخته دشمنان نبوت محمد(ص) و بیسوادی و کم اطلاعی گویندگان و مروجین ان است.

از مطالب بالا معلوم است که متاسفانه در چند قرن گذشته بیشتر انانکه متولی تبلیغات اسلامی بوده اند نخواسته اند حقایق قران را نشر دهند و به اسیب شناسی مطالب منتشره بپردازند.

چرا سوره الحمد – فاتحه الکتاب—قران کوچک است از یک قران بزرگ؟

قبل از پاسخ باید ببینیم معنای سوره الحمد که مسلمانان موظفند در شبانه روز در هفده رکعت نمازهایشان انرا تکرار کنند چیست( اینکه در برخی از مسلمانان دیده میشود در رکعاتی از نمازشان بجای خواندن سوره  الحمد تسبیحات اربعه میخوانند در شیعه هم اصلی ندارد و حتی از کتب قدیمی تر فقه شیعه پیداست در ان زمان شیعیان در تمام رکعات سوره الحمد را میخواندند همان طور که تمام سنی ها چنین میکنند) برای اختصار از نوشتن متن عربی ایات سوره الحمد خودداری میشودو به ترجمه و تفسیر ان میپردازیم:

پایان بخش اول

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۳۰
دکتر صادق تقوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی