منشور نور

بنیاد پژوهشهای دینی دکتر صادق تقوی

بنیاد پژوهشهای دینی دکتر صادق تقوی

اردیبهشت سال جاری در برنامه پرگارشبکه تلویزیون بی بی سی  گزارشی با دعوت از دو میهمان آقای عبدالعلی بازرگان و عبدالکریم سروش تحت عنوان « آیا مطالب قرآن خواب یا رویای محمد است» برآنتن رفت . عنوان فوق که از جدید ترین نظریات عبدالکریم سروش گرفته شده واکنش های مختلفی را در بین بینندگان این برنامه اعم از پژوهشگران و سایرین ایجاد نموده است . البته باید دانست چنین افاضاتی ازسوی آقای سروش هراز چندگاهی در عرصه آراء و اندیشه های حول دین و شریعت اسلامی و قرآن پژوهی تازگی نداشته و مسبوق به سابقه است لکن آنچه در نظریه جدید سروش بدیع می نماید به باور ایشان نوعی اکتشاف در ارایه راه حلی قطعی بر توضیح چگونگی   نبوت  پیامبراسلام است. عبدالکریم سروش که تاچند سال پیش در کسوت یک روشنفکر شیعه و مسلمان معتقد به نقادی تفکرات چپ درمناظرات تلویزیونی  خودی می نمایاند در ادامه تغییرات ذهنی و عقاید خویش  که ملهم از تصوف ادبی شعرای معروف ایران زمین بوده است در آخرین  نظریات خود پیرامون اسلام و قرآن تحت عنوان  < بسط  تجربه نبوی>  و " قبض و بسط شریعت "  مطالبی را در خصوص وحی و قران و محمد(ص) ارایه نموده که لغزشهای آشکار و مهمی را دارا بودو متاسفانه در آن زمان دربرابر تئوری غیر علمی و استدلالهای سست و روش غیرمنصفانه او وتاویلات بکار رفته هیچ واکنشی بصورت نقد آن مطالب توسط علمای وقت جمهوری اسلامی صورت نگرفت و تنها نقدنوشته شده توسط آقای بهاالدین خرمشاهی در روزنامه  ایران با استنادات برخی آیات قرآن منتشر گردید که هرچند در فضای سکوت آن زمان جالب توجه مینمود لکن به نظر میرسیدپاسخی کاملا جامع و همه جانبه نگرانه نیست  در ادامه بررسی نقادانه محدود نیز اسلام شناس و قرآن پژوه معاصر ایرانی آقای سهراب بیات تویسرکانی  طی دو کتاب پژوهشی < هویت تاریخی لقمان درقرآن> و کتاب دیگری با نام < دیوار بزرگ چین یا بزرگترین سد روی زمین ( سد ذو القرنین) > پاسخ موجز و در خوری داد که توسط انتشارات مهرداد درتهران سی متری نیروی هوایی فلکه چهار گوش چاپ و منتشر گردید که خواندن آن اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده علاقمند میگذارد.  از انجایی که نقطه نظرات کنونی عبدالکریم سروش ماحصل گذشت دورانی از زمان است که زیاد هم دور نیست برای آنکه خوانندگان محترم زمینه هاو چگونگی لغزش و انحراف این نظریه پرداز معاصر را در طی زمان کوتاه بهتر درک نمایند دراینجا بصورت فشرده و مختصر نظریات فوق را خواهیم آورد تا سیر تطور افکار سروش را که در نهایت به آخرین ایستگاه خود رسیده است نشان دهیم.

عبدالکریم سروش در مصاحبه خود با ماهنامه آفتاب در رابطه با بسط تجربه نبوی پس از شرح ناقصی از کیفیت شکل گیری تئوری تکامل داروین و استفاده از آن برای تحلیل  و تبیین مسئله وحی در قرآن سخن را چنین ادامه میدهد << به گونه دیگری نیز می توان تئوری پردازی کرد که آن تئوری پردازی تقریبا همان چیزی است که من در بسط تجربه نبوی آورده ام . ( با الهام از تئوری داروین)  چطور است که مادر پدیده  وحی سخن از تطابق با محیط بگوییم بدین معنا که مسئله را به این صورت تبیین کنیم ( وحی پدیده ای است که با محیط منطیق میشود و کاملا رنگ محیط را بخود میگیرد) محیط در این معنا که میگوییم مفهومی اعم دارد  اعم است از آنچه در جامعه عربی آن روز رخ میدهد آنچه در شخصیت پیامبرمی گذرد حوادثی که در طول زندگی پیامبر و درگیریهای سیاسی و اجتماعی او پیش می آید و زبانی که درجامعه وی جاری است و از این قبیل . این هم یک طراحی است . این مدل تمام آن داده هایی را که عرض کردم کنار هم نشانده همه را مصبوغ به صیغه واحدی کرده و برای همه حکم یکسانی صادر می کند هیچ یک را جداگانه مستند به اراده جداگانه ای از خداوند نمی کند من البته به دنبال دلایل فلسفی مسئله نمی روم والا میشد اینها را به زبان متافیزیکی و فلسفی هم بگوییم . من در بسط تجربه نبوی در بحث ( ذاتی و عرضی در دین)  در واقع از این طرح دوم پیروی کرده ام به این معنا معتقد نیستم که هر یک از اینها را خداوند جداگانه اراده کرده و برای هر کدام مصلحتی داشته که شاید به عقل ما برسد و شاید نرسد --- < خوانندگان محترم چون هدف ما از آوردن این مطالب نقد نظریه سروش نیست از پاسخ به این سخنان گذشته آن را به فرصت مناسب موکول میکنیم آوردن مطالب وی برای این است  که ببینید سروش چگونه گام بگام درحال تغییر نظریاتش و مقدمه لغزش و انحراف کنونیش از مدتها قبل آغاز شده بود --> اینطور فکر نکرده ام بلکه از راه دیکری رفته ام و نظریه ( بسط تجربه نبوی) از اینجا پدید آمد من معتقد نیستم که خداوند می دانست که فلان کس فلان سوال را از پیغمبر خواهد کرد و پیشاپیش آیه ای را حاضر کرده بود تا آن سوال را کرد آن را همان جا به پیامبر وحی کند . میتوان این مسئله را به این صورت دید که پیامبر با سوالی روبرو میشد نفس سوال آنچه را که به منزله جواب به سوال کننده داده میشد تولید میکرد  این مسئله در مورد حکمی که در باره حادثه خاصی بیان میشد نیز صادق است تااینجا من طرح مسئله را گفتم و توضیح دادم که می توان بادوچشم بمجموعه این حوادث نگاه کرد حال در اینجا ممکن است شما از من بپرسید : ( پس جبرئیل چه بود؟) بحث جبرئیل و نحوه نزولش برپیامبر بحث مکانیزم هاست من فکر نمیکنم درماهیت مسئله تفاوتی ایجاد کند در پاسخی هم که به آقای خرمشاهی نوشتم این مطلب را آورذم دراینکه چطور ماوراء طبیعت باطبیعت تماس میگیرد فلاسفه تئوری پردازیها یی کرده اند اما در ماهیت قضیه هیچ تغییری ایجادنمیکند ما درپی توضیح و تبیین رویه طبیعی مسئله هستیم  علی ایحال من این مسئله را درتبیین پدیده نبوت مهم نمی شمارم برای اینکه بحث جبرئیل رویه ماوراء طبیعی مسئله است .  آنجا مطالب فراوان میتوان گفت از جمله اینکه وسیله ارسال وحی ملک است یا... این استکه وقتی به رویه طبیعی مطلب نگاه میکنیم نوعی انطباق با محیط را می بینید و همانطور که عرض کردم میتوان برایش چنان طرحی را قایل باشید ...... ابتدائا درباره یکی از موارد مهمی که در این آیات مطرح شد که مربوط به مسایل تاریخی ذکر شده در قرآن است نکته ای را متذکر میشوم. اگر در آنچه  از مسایل تاریخی در قرآن آمده است همانی است که عربها باآن دست به گریبان بوده اند از پیامبری به نام زرتشت در قرآن هیچ اسمی برده نشده است ولی مثلا مجوس که طایفه ای در ایران آن روز بودند*# و با اعراب ارتباط داشتند یکی دوباری ذکری رفته است عموم پیامبرانی که در قرآن از آنان یاد شده همان پیامبران بنی اسرائیل هستند که عربها کم و بیش باآنان آشنایی داشته و داستان هایشان را می دانستند**# و اطلاعات کامل و یاناقصی در باره شان داشتند. درآیه ای داریم که : وانکم لتمرون علیهم مصبحین  شما روزها از کنار خانه ها و شهرهای ویران شده شان عبور می کنید.... در قرآن آنچه در دیگر نواحی زمین می گذرد و ادیان و فرق و مکاتبی که در نواحی دیگر زمین هست اصلا ذکری نشده است من این مسئله را قرینه ای برآن تئوری انطباق و تناسب آیات با محیط آنروز عربستان  میگیرم .....بنابراین همه پیامبرانی که ذکرشان در قرآن آمده و ادیان و معجزاتشان مورد بحث قرارگرفته پیامبران و ادیانی هستند که در جامعه عربی  ان روزگار ذکرشان رواج داشته و کاملا بیگانه با محیط عربی  و اعتقادات و اطلاعات مردم عرب نبوده است..... پایان مطالب سروش >>

در مجموع ازگفته های سروش با نشریه فوق می توان فهمید وی وحی را ساخته شخص محمد دانسته که آن منطبق با یافته ها و مشاهدات او بوده است بنابر این در مقطع زمانی فوق سروش نیز مانند همه منکرین زمان محمد (ص) در مکه و مخالفین تاریخی نبوت محمد و اصولا همه نبوتهای الهی  درهمه ملل و ادیان گذشته وحی و موضوعات  وحیانی را ساخته ذهن محمد و امثال او چون عیسی و موسی و ابراهیم و زردشت و ... در تاریخ بشر میدانسته است ( هنوز تئوری خواب نما شدن محمد را در ذهن خویش نپرورانده بود.)  اینک خوانندگان محترم با سوالی روبرو میشوند  آیا ممکن است صدها مطالب متنوع تاریخی " علمی " موجود در متن  قرآن با سبک و سیاق خاص که هیچ شباهتی با سبکهای ادبی قبل و بعد ش ندارد ناشی از یک خواب چندین ساله باشد ؟ خواب و رویای بیست و سه ساله ای که در شرایط زمانی و مکانی مختلف با پیشامدها و رویدادهای محلی و منطقه ای بس متفاوت اما در عمل بصورت منظم وسیستماتیک به موضوعات خاص همچنان بپردازد  بدون آنکه در آن  اثری از گذشت زمان و تغییر در پیام آن دیده شود.؟ در این بخش سعی داریم ضمن پاسخ به سوال مذکور نظریه جناب سروش را در بوته آزمایش راستی آزمایی نماییم.

وماکنت تتلوا من قبله من کتاب و لاتخطه بیمینک اذالارتاب المبطلون48 بل هوایات بینات فی صدور الذین اوتواالعلم ومایجحدبایاتنا الاالظالمون49 وقالوا لولاانزل علیه ایات من ربه قل انما الایات عندالله وانما انانذیرمبین50 اولم یکفهم اناانزلنا علیک الکتاب یتلی علیهم ان فی ذلک لرحمه و ذکری لقوم یومنون 51 قل کفی بالله بینی و بینکم شهیدا یعلم ما فی السموات و الارض والذین امنوا بالباطل و کفروا بالله اولئک هم الخاسرون 52 سوره عنکبوت

ترجمه: و ( ای محمد) توپیش از قرآن هیچ نوشته ای نخوانده و نوشته ای را با دستت ننوشته بودی بااین حال کسانی که به راه باطل میروند

درپیغمبری تو شک میکنند 48 آری مطالب قران نشا نه های روشنی است که فقط به سینه دانشمندان حقیقی جایگاه آنهاست وغیراز ستمکاران کسی نشانه های ماراانکار نمیکند49 ومنکران نبوت تو گفتند چرا براو ازنزد پرورنده اش آن نشانه های ترساننده مافرفرستاده نمی شود؟ بگو آن نشانه های خطرآفرین نزدالله است ( یعنی به اختیارمن نیست ) ومن غیراز اعلام خطرکننده آخرت نمی باشم 50 آیابرای این منکرین نبوت تو همین کافی نیست که مطالب صددرصد درست ولازم وعالی قرآن رابرشخصی بیسواد چون تو فروفرستاده ایم که برایشان بخوانی؟ به یقین در این کار رحمت و موضوع توجه برانگیزی است برای آن پذیرندگان 51 بگو میان من وشما گواه بودن الله کافی است زیرا او آنچه در آسمانها و زمین باشدرا میداندوآنان که به چیزهای باطل می گروند و الله را کفران میکنند ایشان زیان گنندگان حقیقی خواهند بود 52 سوره عنگبوت

بیش از چهارده قرن قبل دینی از جانب الله تعالی توسط پیامبری بنام محمدبن عبدالله درمکه و جزیره العرب پدیدآمد که مقررشده بود آخرین دین پاک برای جهانیان باشد که عالیترین روش تربیتی را به بشر عرضه نماید. دراین روش زندگی که توام با ایمان منطقی اصلاحاتی اجتماعی ارایه شده است با آنکه روی منطقی بودن و وجود موانع ایمانی آن کمتر مورد پذیرش قرار گرفت بصورتی معجزه آسا به کمکهایی از الله  تمامی ملل راتحت تاثیرخود قرار و بزرگترین نهضت تمدن ساز جهان گردید این نهضت الهی با کوششهای تربیت شدگان متفکر و فداکار اولیه و باپشتوانه امدادهای الهی درکمتراز یکصدسال جهانگیرشده بطوری که امروزه قویترین و منطقی ترین دین بشمار میرود با بیش از چهل دولت اسلامی و نزدیک به یک میلیارد نفوسی که به نام آن خوانده میشوند . متاسفانه از یک قرن پس از بعثت و انتشار آن فسادخواهانی که دشمن اصلاحات اجتماعی عمیق اسلامی بودند از کم ایمانی و کم اطلاعی مسلمانان سوء استفاده کرده در صدد برآمدند قدرت پیروان آن را که به سرعت سایر ملتها را دربر میگرفت تضعیف کنند لذا از طریق جعل روایات ضد قرآنی و موهوم اززبان پیغمبر و اصحابش و امامان جامعه آنروز که به پاکی و عالم بودن شناخته میشدند فرقه ها ی متعدد با تربیتهای گوناگون غیر و ضد قرآنی با ظاهر اسلامی جامعه را چنان آلوده و گرفتار آراء و نظریات خودکنند که تنازعات دینی و اجتماعی و سیاسی بوجودآمده طرفداران آن به مانند سایر ادیان و مذاهب قبل درگیر بدآموزیها و انحرافات گسترده شده بجای تبلیغ و اصلاح خود و دیگران به دفاع ضعیفی ازخود بپردازند چنانکه امروزه میبینیم کار مسلمانان بااین همه جمعیت و دولتهای موجود به جایی رسیده که نه فقط نمی توانند برتری از خود نشان دهند بلکه کم و بیش تحت نفوذ دیگرا قراردارند و از اسلام و تربیتهای عالی آن جز اسمی که تردیدها و سیاه نمایی هایی جاهلانه و فضاحت بار و برخلاف فطرت انسانی است چیزی به دست نمی دهد.

بدی های ناشی از نتایج این انحرافات و آموزه ها درمیان جوامع اسلامی خود موجبات انواع ستم ها و عقب ماندگی ها شده که این خود برای برخی چهره های بظاهر روشنفکر فرصتی بوجودآورده تا با طرح دیدگاه های خود زمینه انحرافات و خطاهای دیگر را در پوشش و لباس آگاه سازی و اصلاح و تبیین صحیح مسایل و موضوعاتی که طی سالیان دراز توسط دروغ پردازان و دشمنان زخم خورده و سوء استفاده چیان مذهبی منتشر و رایج میباشند ایجاد نمایند مشرب های فکری بوجودآمده بااستفاده از تعاریف و تعابیر نادرست و ناقص و حتی در تعارض با حقایق قرآنی و اصیل اسلامی که پاک از هر گونه نقص و شبهه و موهومی است نه تنها مارا با اشتباهات و لغزشها و اغراضی که از گذشته تاکنون ارایه شده اند آگاه نمی سازد بلکه این خطر رادارند که با نشانی و آدرس غلط داده شده زهر را بنام دارو و هلاکت را بنام شفا بکام تشنگان حقایق جویندگان علاقمند عرضه دارند. مخالفین روشهای جاهلانه کنونی مسلمانان که گمان دارند ریشه های مصائب و سیاهی ها و شقاوتهای موجود مربوط به قرآن و ذات اسلام است ازمنظر و باور خود به داوری و ارزیابی جاهلانه اسلام می پردازند عقده گشایی ها و کینه کشی ها نیز افزون بر مطلب باعث گردیده برعلیه قرآن و شخص پیامبر اسلام و نبوت او سخنان و نوشتجات گوناگون منتشر و تبلیغ شود و بواسطه آن هر چه خارج قرآن پاره ای از پیشوایان قدیم اسلام در تفاسیر نادرست خویش روی تلقینات دشمنان در لباس دوست به قرآن و محمد(ص) بسته اند علاقمندان آن طور که شایسته است با روش اجتهادات و حسن جدل توصیه شده در متن قرآن نتوانسته اند درمقام پاسخ برآیند. سخنان اخیر عبدالکریم سروش در برنامه پرگار تلویزیون بی بی سی لندن که در اردیبهشت جاری پخش شد یک نمونه کامل از این مدعاست . سروش که برخلاف همه بدیهیات مطلبی را عنوان نموده که حتی مخالفین معاصر محمد(ص) درمکه و دیگر ان پس از آن طی قرون بعد هیچگاه چنین ادعایی ننمودند و متاسفانه پاسخ درخور نیز ارایه نگردید.

دربررسی متون ادیان الهی ویژگی بارز آنها این است که مطالبی در پیغام آنان است که گفتن آنها بوسیله نوابغ بشری ممکن نباشد تا معلوم شود این پیغامی است از جانب الله بر بشرها . و نه از فکر انسانی پیغمبران و این ویژگی مخصوصا در قرآن که نبی آن خود را آخرین پیامبر الله معرفی نموده بطور اکمل مشهود است .بااینکه سطح مطالب عالی  در    قرآن در موضوعاتی است   فلسفی و اجتماعی و اخلاقی و تاریخی و مطالب پیغمبران گذشته که هر کسی در هر بخش آن سخنی گفته و یا نظری بدهد خطاها و اشتباهات زیادی درآن خواهد بود وجود ده ها آیات شامل پیشگویی های اجتماعی و تارِیخی برای 3 و 9 و 10 و 100 و 1000 سال و بیشتر که بخشهایی از آن بوقوع پیوسته اند و نیز اطلاعات علمی مجمل که بخشهایی از این متن منحصر بفرد را تشکیل میدهد بهترین شاهد برالهی بودن آن است که درصددیم به بررسی نمونه هایی از آنها پرداخته تا ببینیم سخن آقای عبدالکریم سروش تا چه پایه و اندازه محکم و متین است .درباره منحصربفرد بودن متن قرآن که به اعتقاد ما نه سخن محمد و نه (بزعم سروش ) نتیجه بیست و سه سال خواب دیدن محمد(ص) است     دقت در ارتباط آیات سوره فاتحه الکتاب ( سوره الحمد) با تمام آیات قرآن است .

سوره الحمد که در شب بعثت پیغمبر اسلام به همراه آیات اول سوره علق بر محمد(ص) نازل گردیده در میان مسلمانان با نام های ام القران و اساس و فاتحه القران و الحمد الاولی و سبع مثانی ووافیه و قرآن عظیم معروف است و علت تمامی اسامی فوق در مفهوم آیات این سوره مختصر و فشرده است زیرا نسبت آیات سوره مذکور به تمام آیات سوره های قرآن نسبت اجماع و تفصیل است یعنی محتوا و مضامین اصلی قرآن در سوره الحمد متجلی است. که مفاهیم محوری دین اسلام است و بقول زرکشی در البرهان فی علوم القرآن آموزش مفاهیم قرآن بااین سوره آغاز می شود.و شامل همه معارف قرآنی است.

جالب اینجاست که در زمانی که به نزول آیات اول سوره علق و تمام آیات سوره الحمد محمد به نبوت الهی منصوب شد مخالفتهای وسیع با مفهوم آن توسط بزرگان مشرکین و کفار قریش نظیر ولیدبن مغیره و ابوالحکم (ابوجهل) از فردای آن شب بعثت دیده میشود زیرا مطالب آن تماما برعلیه باورهای مشرکانه قریش و مردم مکه بود و آنان این مطالب را ساخته ذهن محمد میدانستند و محمد را پیامیری کذب و خود ساخته می خواندند در بررسی همه کتبی که تاکنون علیه نبوت محمد و اسلام نوشته شده اند این اتهام دیده میشود چنانکه علی دشتی در کتاب بیست و سه سال خود چنین گفته و سروش نیز پیش از ارتقای مخالفتش با نبوت محمد سوره الحمد را ساخته حود محمد میدانست و در پروسه تحولات فکریش آن را ناشی از رویای وی میداند.

در بررسی ارتباط مفهومی        آیات الحمد با بیش از ششهزار آیات یکصد و سیزده سوره ای که در طول سیزده سال مکه و ده سال مدیته برمحمد نازل شده اند دقت در محتوای این سوره هفت آیه ای   نشان میدهد نوع سنخیت دقیق و عمیق میان تمام مضامین آیات سوره های قرآن و این آیات دیده میشوند( علیرغم همه تنوع موضوعی آنها که دریک بررسی میتوان کل آیات قرآن را حدودا به سیصد و شصت عنوان وموضوع فرعی طبقه بندی کرد که ما در مقالات تاریخ نبوت محمد(ص) و قرآن به آن خواهیم پرداخت ) که این خود بزرگترین دلیل بر الهی بودن متن قرآن مجید است و سطحی نگری خیالبافانی نظیر سروش که نتوانسته اند حنی به درکی نازل از شگفتیهای این اثر بی بدیل دست یابند.

ویژگی های آیات سوره الحمد و ارتباط معنایی آن با آیات نازل شده در بیست و سه سال نبوت محمد (ص)

بایددانست علت نزول آیات سوره الحمد یا فاتحه الکتاب در شب بعثت پیغمبر اسلام در اهمیت معنایی آن بوده است. زیرا به نزول آن اولا محمد دریافت که چگونه درآینده که به تدریج براو آیاتی وحی میکردد قرآن را به شکلی که در دسترس ماست سوره بندی و تدوین نماید که  براساس سه اصل گذشته یا مبداء و اجتماع یا انسان [حال] و آینده یا معاد[ رستاخیز] می باشد. دوم باتوجه به مفهوم آیات الحمد همه آیات سوره های قرآن حول محور گفته شده در مدت بیست و سه سال بر محمد (ص) به شرح ذیل نازل گردیدند:

الف بسم الله الرحمن الرحیم . الحمدلله رب العالمین . الرحمن الرحیم که عبارت است از موضوع و مضمون مبداء یا گذشته و خلقت که بر اساس آن  آیات پی در پی نازل شده در سوره های آتی ضمن شناساندن الله از طریق توجه دادن به طبیعت و مخلوقات و اسماء الحسنی که همان صفات الله باشند است که بخش اعظم آیات قران مرتبط و توضیح مبسوط آیات بالا هستند.

ب مالک یوم الدین که موضو ع و مضمون معاد یاآینده است که تمامی آیات مربوط به رستاخیز مردگان و اینکه اختیاردار حقیقی درپاداش و مجازات درآن زمان فقط درید الهی است و لاغیر در همه قرآن راشامل میشود.

ج ایاک نعبد و ایاک نستعین که مضمون همه آیات مرتبط با اعمال و عقاید و نیکوکاریهای مربوط با مفهوم سه مرحله شرک است که همان آیات احکام باشند و خوانندگان محترم میتوانند به مقالات قبل در این خصوص مراجعه کنند و فشرده آن چنین است که در این سوره و تمام دیکر آیات مربوطه سه مرحله شرک بترتیب عبارتند : شرک در بسمله مانند بوداییان که برهما و ویشنو و شیوا باشد یا مسیحیان که نام روح القدس و عیسی را در ردیف الله آورده اند یا بت پرستان مکه که لات و منات رادرردیف الله میاوردند (بنات الثلاثه) و دوم شرک در حمد که صفات مخصوص الله را برای غیر الله بکار میبردند مثل آنکه یغوث را ناظر و حاضر در همه جا دانسته از او کمک می خواستند و سوم شرک در بندگی که اطاعت کورانه و بنده وار از پیشوایان موهوم گوی خود میکردند/

د اهدناالصراط المستقیم  . صراط الذین انعمت علیهم  غیرالمغضوب علیم و لاالضالین که مضمون آیات دیگر درسوره های بعدی است و  مربوط است به گزارشات باستانشناسی اقوام هلاک شده و قصص الانبیا ءو جریانات اصلاح طلبی در مسیحیت ------- اصحاب  الرقیم (کهف) می باشد.و مطالب دیگر که در قران است مسایل مربوط به جنگها و جامعه شناسی مدینه و مسایل مربوط به همسران پیامبرو خود محمد(ص) و مومنان و دیگر موارد است که همه اینها مربوط به بعد از هجرت است و از نظر دسته بندی کلی فوق در سوره الحمد موارد بندهای ج و د و آنچه چند خط بالا گفته شد همگی مربوط به موضوع اجتماع و انسان ( حال) می باشند

حال سوال ما از آقای سروش این است چگونه محمد براساس رویای بیست و سه ساله چنین دست بندی دقیقی را طی فراز و نشیب های ناشی از رویدادها و حوادث مختلف در این مدت طولانی با چنین نظمی که خارج از پدیده طبیعت ذهن هر انسانی است ( چه رسد به رویا؟!) توانسته درکنار دیگر شگفتی های ادبی و علمی که قدرتمند ترین ادبا از حیث ادبیت آن و دانشمندان امروزی چنین اثر عظیمی را ایجاد نماید ؟ اثری که در آن مشکل ترین مطالب فلسفی دیده میشود که ذهن بشری به آسانی به آن نمیرسد و پیشگوییهایی که مربوط به حوادث آینده و از جوامع مختلف در جهان است که بخش اعظم آن در زمان خود دقیقا محقق شدند و در مورذ قوانین اجتماعی و اخلاقی مفیدترین موارد را پیشنهاد داده است و در خصوص داستانهاو حوادث تاریخی از مصر و چین و بین النهرین نکاتی را مورد اشارت ( و بصورت اجمال) لاکن چنان روشنگرانه و ارزنده بیان نموده که تاریکیهای آن رابرای محققان روشن نموده است تا اختلافات ناشی از برخی اشتباهات و یا بی دقتی ها و کسر مدارک را با آن تصحیح گرداند که انشاء الله ما در این وبلاگ به همه آنها خواهیم پرداخت و راجع به اختلاف خاک ها و دره ها و کوهها و پیدایش آنها و ضع ابر و باد و باران و طرز پیدایش انسان و انتشار آن بر زمین و قوانین حاکم برآنان و جنین شناسی و پدیده های نجومی منظومه شمسی  و دهها مطالب علمی دیگر و موضوعات عجیب در زمانی که تمام مردم دنیا از این علوم بی خبر بودند و حتی سابقه کشف برخی از آنان به دو دهه قبل نمی رسد سخنان با ارزشی بمیان آ ورده که اکتشافات علمی و ابزارهای دقیق ساخته شده پی درپی آنان را تایید مینمایند و تفسیر آنان توسط دانشمندان هر علم انجام میشود و نه توسط خوابگذاران ادعایی سروش .

مادر این مجموعه مقالات که پاسخی بر ادعا و کشفیات جدید سروش و دیگر دیدگاههای مشابه است که در آشفته بازار کنونی تیر به تاریکی انداخته و  می خواهند با انتشار اینگونه خزعبلات ادعای قدیمی عرب موهوم گوی جاهل را که مطالب قرآن از جانب محمد است و نه از سوی آن یگانه قدرتمند حکیم جهانی بخش کوچکی از حقایق آنرا در معرض راستی آزمایی و داوری کنجکاوان حقجوی علاقمند و دانشمندان علوم قرار دهیم که به قول ادیب دانشمند ایرانی حافظ شیرازی:

نگار من که بمکتب نرفت و خط ننوشت                   به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد    ... . . . . ادامه دارد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۰۲
دکتر صادق تقوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی