مقاله 101-تاریخ بیست و سه سال نبوت محمد(ص) براساس ترتیب نزول قرآن – بخش هفتم
گفتیم ابی لهب عموی محمد از نزدیکان به قدرتمندان مکه واز جمله سران قریش بود که روی موقعیت اجتماعی خویش بانبوت محمد(ص) برادرزاده اش مخالفت می کرد ابی لهب همانطور که دیدیم مخالفت خود را باشدت گفته شده نشان می داد اما قلبا روی محبت فامیلی نمی خواست کسی محمد را اذیت شدید کند وحتی پس از مرگ ابوطالب عموی دیگر محمد(ص) که سخت محمدرا حمایت می نمود ابی لهب گهگاه روی لزوم حمایت قبیله گی و فامیلی از برادرزاده اش حمایتهایی می نمود حمایتهایی که هیچ ارزشی نداشت او در جنگ مکیان با مسلمانان ( جنگ بدر کبری) شرکت نکرد هرچند از مدافعان آن بود و زمانی که خبرشکست کافرپیشگان مکه و قتل سران مشرکین توسط مسلمانان ازدهان غلامش را شنید آن چنان ناراحت شد که غلامش را بشدت مضروب نمود تاجایی که زن برادرش عباس که ناظر این صحنه بود اختیار از کف داد و ضربه ای مجروح کننده برسر ابی لهب فرود آورده سرش را شکست و ابی لهب ازاین جراحت هفت روز در رنج بود و مدتی بعد نیز همانطور که گفتیم براثر بیماری طاعون بثوری مرد و به علت تعفن جنازه اش هیچکس حاضر به بردن و دفن وی نبود تا غلامانی سیاه باپول زیاد پدرزنش اورابرده و دفن کردند.
نزول سوره ی مهم تکویر – سوره تکویر که هفتم سوره نازل شده برپیامبراسلام می باشد دارای مطالب بسیار مهم حاوی پیشگویی وضعیت زمین و حوادثی است که منجر به نابودی حیات بشری است وچون چنین مطالبی نزد کسانی که به حساب و کتابی در اعمال انسانها اعتقادی ندارند بهترین دستاویزاست تابه محمد نسبت واهی گویی داده و مورد حملات زبانی و قلمی قرار دهند لذا محمد را به دیوانگی و موهوم گویی متهم کرده و برخی نیز این سخنان را فریبی از شیاطین جنی معرفی می کردند بعضی نیز که بظاهر خودرادلسوز محمد نشان می دادند به وی می گفتند تو که فردی عاقل ومنطقی هستی بفرض اینکه آنچه می گویی راست است چرااین مطالب رابه مردم می گویی تا وسیله ای شود علیه تو تا ایشان زبان علیه تو گشوده و روزگارت راتلخ نمایند و حال اینکه محمد چون پیغمبری ازجانب الله است نمی تواند به دلخواه های خود بادیگران سخن گوید دراینجا خالق عالم مطالبی راکه درباره حوادث و تحولات آخرت و اوضاع پس ازمرگ که بشدت مورد نفرت اکثرمردمان می باشد یاداوری نموده و درنتیجه هجمه وسیعی از طرف مخالفان متوجه محمد میگردد.
دربررسی موضوع قیامت دربین مردم چه در عصر پیامبران و یا حال میبینیم ذکر اوضاع پس از مرگ و موضوع دوزخ و بهشت آن چنان ناراحت کننده است که حتی مذهبیون و طرفداران ظاهری پیامبران الهی کوشیده اند ازاین سخن کمتری برزبان آورده و به همین علت هم مدعیان دروغین پیغمبری هیچ سخنی از آن بمیان نیاورده و اگرهم پیشوایان سوء مذهبی ازآن سخن هم بگویند مملو از موهومات و مغایر با هرآنچه است که درمتن کتب دینی ادیان الهی و خاصه قرآن مجید آمده است. تا ازطریق نشر مطالبی چون شفاعت های دروغین اثرات آن راخنثی کنند. این گونه مطالب که ازطریق مسیحیت منحرف پولسی کنونی در اواسط قرن دوم هجری در تفاسیر و کتب مذهبی وارد جامعه مسلمانان شده درتاریخ مسلمانان به عصر ترجمه مشهور شده است.
موضوعات اساسی ذکر شده در سوره تکویر -- درآیات سوره تکویر دوموضوع بسیار مهم مربوط به وحی و چگونگی آن و دیگری یک پیشگویی مربوط به برهم خوردن نظم کنونی منظومه شمسی ما که آغازش باتحولاتی در خورشید خواهد بود است که نتیجه آن نابودی حیات درزمین و شش سیاره منظومه شمسی است که تا آن زمان توسط بشرها مسکونی شده و قابل زندگانی است و دراین پیشگویی عجیب ارتباط میان زمین و قمرش و خورشید بصورت فشرده تذکری است که بابرهم خوردن ارتباط جاذبه ای و دافعه ای شان تاثیرات مخربی برکل منظومه و زمین خواهدداشت که کمتر از پنج دهه است کشف شده خوانندگان محترم اذعان خواهند کرد این مطالب نمی تواند سخنان بشری بیسواد در 14 قرن پیش باشد. در آیات 1تا6 که گفته شده هنگامی که خورشید به مانند عمامه بهم پیچیده و درنتیجه فشرده و جمع تر میشود – تکویر یعنی بافشار چیزی راجمع تر کردن و اجزای آن رابهم نزدیک کردن – و طبق دیگر آیات قمرزمین جذب آن خواهد شد که نتیجه آن برزمین فاجعه ای است که به نابودی حیات برزمین است سیارات منظومه شمسی که از آیه چهارم سوره شوری پیداست زحل و مشتری دو غول بزرگ منظومه ماهستندو نیز مریخ یکی پس از دیگری متلاشی میشوند که دانشمندان زمین به دیدن مقدمات آن می فهمند بزودی زمین نیز به سرنوشت آنها دچارخواهد شد و این زمانی است که زلزله های عظیم در سرتاسر زمین روی داده و کوهها فرو ریخته و آبهای زمین در یک سونامی عظیم بسوی سواحل و خشکی ها سرازیر شده و طوفانهای مهیب زمین رادرمی نوردد. و برای اینکه شدت و بزرگی حوادث فوق بر عرب جاهلی قابل درک باشد در آیات 4 و 5 می گوید دراین زمان انسان از عزیزترین وباارزش ترین مال خود دست می کشد چنانکه شترداران از پرارزش ترین شتر خود که نزدیک به وضع حمل شان رسیده چشم بپوشند و آن رابه حوادث واگذارند تاخودرانجات دهند ودراین زمان وحوش دچار مرگ جمعی خواهند شد و در آیات 19 تا 24 نیز در باره عامل وحی گفته شده قوه وانرژی است مخصوص که مربوط به خورشید منظومه شمسی است که این ستاره عرش الله است در اداره منظومه ما – واژه عرش در گروه زبانهای سامی به معنای مرکز و محل اداره و تدبیر منظومه شمسی است وبرای اطلاع بیشتر به مقالات 9 و 35 و 48 و 56 در آرشیو منشورنور در بلاگفا رجوع شود— و این عامل وحی که فرشته و ماموری بی اختیار است در عرش ( خورشید) امین است – چون ازخود اختیاری ندارد چنین گفته شده – ونسبت به اراده الله طبق دیگر آیات همچون دستگاه فرستنده می باشد نسبت به شخصی که در مرکز آن فرستنده است که باید از او اطاعت کرد و رفیق شما – محمد که قوم و خویش شماست – دیوانه نیست بلکه او آن عامل وحی را بصورت ستاره ای ( که در سوره نجم که در آینده برمحمد نازل شده و بتفضیل می آید) درآن افق معلوم ( منظور آسمان بالای سر ما باشد که باتوجه به شب بعثت و صبح فردای آن که محمد در بستر خواب بوده و سوره مدثر نازل شد بایستی مکان افق در طلوع خورشید و درصبح معلوم باشد ) بصورت واضح دیده است و محمد بخیل نبوده که مشاهدات خصوصی اش رابشما نگوید و آنچه را می گوید سخنان شیطان نیست پس شما مردم مکه بکجا می روید؟ -- یعنی چرا به مفاهیم آیات توجه نمی کنید که نه درآن فریبی است و نه موهوماتی که پیشوایان مذهبی تان به شما القاء می کنند – و شما مردم مکه که با محمد مخالفتها می کنید چیزی را نخواهید خواست مگراینکه الله بخواهد که او پروردگار تمام جهانیان است -- یعنی حتی شما فسادکاران مخالف نبوت محمد روی قوانین خلقت که طرفداران فسادها باید آن را تبعیت کنند با او مخالفت خواهید کرد و این قوانین دقیق از آن روست که الله در تشکیلات خلقت در آخرت همان اندازه بهشتیان را می خواهد که ضرورت وجود دوزخیان و تمام محرکات طبیعی و اجتماعی و مبارزات پیامبران لازمه این قوانین و علت و معلول هاست که اراده ی هرکس درمقدمه انتخاب مسیر و راه زندگی اش اجبارا نتایج آن انتخاب را برایش ایجاد می کند و بدین ترتیب هر انسانی بااختیار خویش خود راوارد آزمایشی می کند که نتیجه محتوم آن را خواهد دید.
آیات هر سوره از سوره های قرآن درچه زمانی و چگونه تنظیم شده ؟
پی درپی که آیات مختلف بر پیغمبر نازل می شد روی قاعده زیر هر سوره تنظیم می شد و هرگز چنین نبوده که آنها را بگذارند و بعدا هر طور که شده آیات و سوره ها راتنظیم نمایند سوره اول سوره فاتحه الکتاب بود یعنی سوره شروع نبوت محمد (ص) و نزول قرآن بود یعنی این سوره هفت آیه ای شروع قرآن و خلاصه ی مطالب تمام قرآن است که از سه موضوع گذشته و آینده وحال یا به عبارت دیگر مبداء و معاد و اجتماع تشکیل شده و این نمونه ای بوده تا بوسیله آن محمد (ص) بتواند آیاتی را که نازل می شود اگر بمانند سوره علق که یکجا و یکباره ودریک زمان نازل نشده پیغمبر اسلام روی معنای آن آیات حول سه محور بالا سوره بندی کند مثلا چون پنج آیه سوره اقراء از سوره الحمد جدا بود و ضمنا موضوع و مطالب آن فقط درباره مبداء و اجتماع بود آنها را نگاهداشت تا چهارده آیه دیگرکه درباره دوموضوع اجتماع و آخرت است نازل شده و ازمجموع این نوزده آیه سوره یکپارجه علق بوجود آید و پیامبراسلام (ص) با دیدن آیه اول سوره الحمد که با جمله بسم الله الرحمن الرحیم شروع شده دانست هرسوره را که به این طریق تنظیم فرموده بود برآغاز آن جمله فوق را بگذارد برهمین اساس نیز در سوره توبه مفهوم متناسب باآن را که درعین حال جنبه اتمام حجت و اظهار نفرت بجای اعلام رحمانیت و رحیمیت دارد را بکار برد .( براء ه من الله و رسوله الی الذین عاهدتم من المشرکین ) و دقت درچنین ظرایفی که در قرآن بکار رفته نشان می دهد سبک و سیاق منحصربفرد ادبی قرآن نمی تواند جنبه بشری داشته و جز سخن الله نیست و در عین حال کتابی هدایتی می باشد دارای پیچ و خم هایی مختص بخود (المثانی) که اگر براساس قواعد خود ترجمه و تفسیر نگردد فرد دچار لغزش های خطرناک شده و به ضلالت خواهد افتاد واین مفاهیم رافقط اشخاصی حقیقت جو و کنجکاو و خداترس که براساس دستورالعمل های موجود درهمین کتاب عمل میکنند قادر به درک حکمتهای آن خواهند بود حتی اگر خود به زبان عربی سخن نگویند.. .
نزول سوره هشتم برمحمد (ص) سوره اعلی - کوششهای مصرانه محمد برخلاف تصورش با گمترین توفیق روبرو بود و اینک که در حدود یکسال از بعثتش می گذرد تعداد انگشت شماری در زمره پذیرندگان آیین جدید محسوب میشوند واین برمحمد گران می آمد لذا محمد که تصور مینماید با ایمان آوردن بزرگان مکه عامه مردم باتبعیت ازایشان به دین جدید درخواهند آمد محمد را برآن داشت تا برکوشش های خود مبنی بر ایمان آوردن سرشناسان مکه افزوده دوچندان نماید لذا در متن آیات سوره اعلی که شاهد این مطلب می باشیم الله تعالی در آیات 9 و 10 می فرماید:
تو به شرطی حق داری پنددهی که پند دادنت سودی داشته باشد و کسی خواهد پذیرفت که از خطرات ( آخرت) بترسد . هم چنین از آیات بعد پیداست محمد خصوصا در باره یکی از این متنفذین که حاضر به پذیرش تبلیغی محمد نبوده بیش از اندازه پای می فشرد لذا الله تعالی درباره این شخص می فرماید: آن بدبخت تری که درآن آتش بس بزرگ می سوزد12 از این پند تو دوری می کند و درآن آتش نه از شدت عذاب می میرد – که راحت شود - ونه زنده می ماند – یعنی تخفیفی از آن شدت عذاب برایش نیست که بگوید راحت شدم –
دو موضوع مهم در سوره اعلی - . . . . ادامه دارد.