منشور نور

بنیاد پژوهشهای دینی دکتر صادق تقوی

بنیاد پژوهشهای دینی دکتر صادق تقوی

چهارم ---  تااواخر زمان خلافت عثمان مسلمانان هم در معنای آیات قرآن اختلاف نداشتند و هم بر مبنای چهارده قاعده ای که ذکر کردیم می دانستند که حدود سنت نبی اکرم (ص) چه بوده است زیرا طبق تاکیدات قرآنی و نیز تصریحی که در سنت مکتوبه محمد (ص) وجود داشته  خلفای راشد مانند زمان پیامبر گرامی اسلام مامورینی درهر شهر و قصبه داشتند تا مردم را درس قرآن و سنت آموزند و فهمیده های مردم را در تفهیم و تدریک قرآن و سنت فقیه و دانا تربیت کنند. و در اواخر زمان عثمان که بواسطه لشکرکشی های پیروزمندانه مسلمانان  دشمنان زخم خورده در لباس نو مسلمانان در سرزمین های وسیع و دورافتاده از مرکز اسلام آشوب هایی ایجاد کرده تا از نفوذهای بیشتر نهضت اسلام نسبت به رومی ها و ایرانی ها و مصری ها و مسیحیان و یهودیان و دیگر حکام جلوگیری نمایند و لازم به ذکر است نقش عمربن عبدالعزیز در پیدایش و رشد اختلافات مذهبی در قلمرو اسلامی بسیار پررنگ و برجسته است و متاسفانه روی تلقینات دشمنان اسلام همیشه کوشیده اند تا افرادی را که موجبات بدبختی هایی در میان مسلمانان بوده اند و یا زمینه های تضعیف اسلام را فراهم کرده اند ستودنی معرفی نموده و افرادی را که درتحکیم و توسعه نفوذهای حکومتی مسلمانان و یا شکست دشمنان و توطئه گران و اغتشاش کنند گان نقش بزرگی داشته درتاریخ های مورد نظر استعماری همیشه بدنام و خونریز و منحرف از دین و انسانیت معرفی شده و شورشیان و مروجان خشونت و اختلاف اندازان و حامیان ایشان را همه جا مورد تمجید و تعریف و خدوم به مردم تبلیغ کنند .

موضوع امر به معروف و نهی از منکر در اصلاحات دینی --   امر به معروف و نهی از منکر جزئی است از تبلیغ دین و تبلیغ دین برای کسی که به موضوع مورد و مرتبط تبلیغ کاملا دانا باشد و بتواند انجام دهد واجب است . و مسلما کوشش در آن جهادی در راه الله است و نحوه تبلیغ در زمان ها و مکانها ی مختلف و اشخاص مختلف فرق می کند   و باید شخص تبلیغ کننده طبق آیه دوم از سوره جمعه علاوه بر علم به آیات قرآن حکمت آنها را هم دانسته باشد و برطبق آیه 70 و 71 از سوره احزاب متقی باشد بطوریکه از گفتن سخنان غیر مستدل و غیر محکم و گمانی بپرهیزد و کاملا مطیع متن قرآن و سنت های مکتوبه و معروفه و معلومه محمد (ص) باشد و مطابق آیه 3 و 8 از سوره حج همه جانبه نگر بوده و از حدود علم و منطق قرآن خارج نشود و ذره ای بسوی منابع مشکوک روایتی منحرف نشود و هر آنچه را که نمی داند با شهامت بگوید که نمی داند و از پرگویی های تاویلی و پروازهای فکری بپرهیزد و باداشتن شرایط فوق فقیه و راسخ در قرآن و علوم مربوطه است.

بدیهی است همه ی مسلمانان نمی توانند شرایط تبلیغی فوق را داشته باشند لذا ضروری است در کشورهای اسلامی که حاکمان آن بشرط علاقمند بودن به مبانی تربیتی و تعالیم اسلامی برپایه قرآن باشند سلسله مراتب انضباطی برای تبلیغات اسلامی در نظر گرفته تا روسای درجه اول افراد فوق روی سلسله مراتب کلاسهای عالی و متوسط و ابتدایی برای تمام مسلمانان ایجاد نموده و مراکز فوق را برای آموزش های لازم بر پایه سئوال و پاسخ در نظر گرفته تا بتوانند طبق آنچه در متن سنت مکتوبه پیغمبر اسلام گوشزد شده مردم را هر چه بیشتر به قرآن و سنت پیامبر آگاه سازند و روشهای صحیح تبلیغی مبتنی برمبانی فوق را بیاموزانند و برای شناخت مقام مبلغان حقیقی به آیات 44 از سوره نحل و 42 سوره عنکبوت و 25 سوره فاطر و 76 از سوره آل عمران توجه کنند تا این عالمان رابه عنوان اهل ذکر و علمای حقیقی معروف و قابل شناخت کنند هم چنانکه آیه 5 و 6 سوره آل عمران در شناخت راسخان در علم قرآن است .

فقیه حقیقی کیست ؟ -  اینکه مرسوم و مشهور است به اشخاصی دینی بظاهر مطلع به فروع دین فقیه می گویند اشتباهی است بزرگ زیرا فقیه حقیقی در قرآن و سنت مکتوب پیامبراسلام و لغت عرب به کسی گویند که بسیار کنجکاو و علاقمند و دانا بوده و به فهم صحیح آراسته باشد و از حقایق دین اسلام بصورت مستدل مطلع باشد و نه اینکه اطلاعات او تنها روی حفظ و محفوظات روایات مختلف گو باشد که در جامعه طرفداران بسیاری یافته و اینکه برخی روی لزوم رجوع مردم به فقیه در امور دین و رفتن گروهی از مسلمانان برای تحصیلات دینی به آیه 123 از سوره توبه استناد و استشهاد می کنند یک برداشت غلط تفسیری است زیرا در آیه فوق تفقه و کنجکاوی مربوط به امور جنگ است که نفراتی از شهرهای مختلف دور و نزدیک باید بروند به مرکز تصمیم گیری جنگی تا بدانند در شهرهای خود چگونه مردم رابسیج کنند و این اشتباه تفسیری بدون توجه به پس و پیش آیه و شان نزول آن و واژه دین دراینجا بوده ( الف و لام الدین در آیه عهدیه است و در اینجا بمعنای شان و وضع در حال جنگ است و تدبیر لازم به مقاله تاریخ بیست و سه سال نبوت محمد (ص) در این وبلاگ توجه شود ) اگرچه بدیهی است برای شناختن دین حقیقی  و تبلیغ صحیح همانطور که گفتیم باید نفراتی علاقمند از مردم در مدارس یا کلاس های خاص مربوط به  موضوعات دینی در تشکیلاتی رسمی به تعلم و تعلیم بپردازند تا در دین استاد و فقیه و دانشمند مبلغ تبلیغاتی شوند و مردم را بصورت استاد و شاگرد و نه روی اجبار و تقلید نسبت به فراگیری و انجام امور مذهبی بصورتی که محرک شان به تحقیق و تفکر برای بدست آوردن راهی که منطقی تر باشد  تربیت کنند.

راسخان در علم قرآن وامام متقین چه کسانی هستند؟ --  پیش از پاسخ به این سئوال بایددانست که اصل و اساس فقیه شدن در ادیان الهی علاقمندی توام باکوششهای همه جانبه نگرانه و تقوای الهی است و اینکه کسی صرفا به دلایل شرایط اجتماعی یا سیاسی در زندگی اش و روی موقعیت اش در جامعه ای که در آن زندگی می کند تصور شود می تواند به این مقام برسد خیال باطلی است و در قرآن مجید این مطلب به                                  

صورت تذکری به پیغمبراسلام (ص) و دیگر مومنان درباره پیشوایانی از یهود و نصارا که درمدینه نزد پیروانشان چنین جلوه می کردند در آیه 4 و 5 سوره جمعه گفته شده :  فضل الله ( اصول تربیت ها و هدایت های عالیه قرآن ) چنین است که آن را به کسی می دهد که می خواهد --- این خواست الهی روی لیاقت گیرندگان فضل اوست یعنی خواست قلبی و ترس از او و کوشش های مجدانه ای که برای بدست آوردن آن در چارچوب قوانین فهم قرآن انجام می دهد --  و الله صاحب چنان فضلی بزرگ است 4 و چگونگی کسانی که تورات به ایشان تحمیل شد ه و خودشان روی این تحمیل نخواسته اند آن را روی علاقه به خود گیرند به مانند الاغی است که کتاب هایی را حمل می کند و چنین قومی که مطالب روشن و مستدل الله را انکار می کنند بسیار بد هستند و الله نیز چنین قوم ستمکاری را هدایت نمی کند 5

در آیه فوق علمای دینی یهود که شغل پیشوایی دینی را برای ارتزاق و استفاده مادی در زندگانی دنیایی شان در پیش گرفته اند بدون اینکه در باطن علاقه جدی به حقایق تعلیمی و تربیتی آن داشته باشند به چار پایی تشبیه شدند که از دانش و تهذیب آموختنی های دینی بی بهره اند و انبوه اطلاعاتی که برایشان بار شده عموما جز عقاید و نظریات مختلف خلاف واقع بیش نیست که روی روایات دروغ  و یا اجتهادات غلط بصورت محفوظاتی عوام پسندانه از موهومات محیط است که اینان به رخ دیگران می کشند و طبق نص فوق اینها بزرگترین ستمکاران جامعه بوده که مورد نفرت و دوری از فضل الهی اند و اما راسخان در قرآن فرو رفتگان در علم قرآنند و متقی حقیقی می باشند و اینان براساس آیه 7 از سوره آل عمران عالمانی کنجکاوند که علامت ایشان این است که متشابهات قرآن را از محکمات قرآن خوب می شناسند و هرگز معنا و تاویل برای متشابهات فوق نمی تراشند زیرا می دانند که تاویل آنان را فقط الله می داند و نباید برای آن معنا و تفسیر یا تاویلی کرد و ادعای دانستن آن را نمی کنند و صریحا در برار خواستن تاویل و تفسیر و معنا برای آن ها می گویند نمی دانم و مردم را با خیالبافی های خود سرگردان و گمراه نمی کنند و امام متقین  کسانی هستند که علاوه بر راسخ بودن در قرآن می توانند متقیان و راسخانی را پرورش دهند و اینان لیاقت ریاست و پیشوایی بر مبلغان حقیقی دینی را دارند. . . . . ادامه دارد . 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۷
دکتر صادق تقوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی